Ny rapport: Årets cirkulära inredningsmärken enligt svenska konsumenter


2024-10-22

<span>För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.</span>
För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.

För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat. Syftet är att lyfta frågan om cirkularitet inom möbel- och heminredningsbranschen. Listan toppas i år för första gången av porslinstillverkaren Gustavsberg och årets Rising Star blev Markslöjd.

Inredning är en av de största kategorierna på Tradera. Varje dag byter tusentals möbler- och designprodukter hem via sajten. Samtidigt domineras svenskarnas konsumtion fortfarande av nyproducerade möbler och hushållsartiklar, där majoriteten av utsläppen sker. Kategorin möbler och hushållsartiklar är den kategori där hushållens konsumtion vuxit allra mest under de senaste 20 åren och den fortsätter växa, enligt Konsumtionsrapporten från Göteborgs Universitet. Om fler konsumenter väljer second hand kan utsläppen från möbelindustrin minska avsevärt.

För att uppmuntra till mer återbruk presenteras nu Tradera Circular Brands - Interior 2023. Här listas de inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.

– Vår ambition med rapporten är att inspirera fler företag att utveckla sina cirkulära affärer. Förhoppningsvis väcker det också tankar hos konsumenter kring hur små förändringar i köpbeteende kan leda till stora miljövinster, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Så utses årets cirkulära inredning
Tradera har analyserat antalet sökningar, sålda produkter, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad (dvs hur stor del av varumärkets produkter som faktiskt blir sålda) under de senaste 12 månaderna och vägt samman detta till ett index. Detta har utmynnat i listor över de mest populära varumärkena för möbler, textilier, porslin, belysning (nyhet i år) och glas samt en topp 20-lista för hela branschen. Dessutom utses Årets Rising Star. Vinnaren i år är porslinstillverkaren Gustavsberg som tar hem förstaplatsen både i porslinskategorin och på topp 20-listan för hela branschen.

- Vi har alltid trott på att hållbara och vackra produkter är bättre för både oss och miljön. I vår fabrik i Gustavsberg är fokus att skapa högsta möjliga kvalitet genom att bejaka och utveckla industrihantverket, just för att det skapar ett väldigt vackert och ur flera aspekter hållbart porslin. Väldigt kul att få denna bekräftelse på att vi faktiskt skapar porslin för generationer. Nästa år fyller vi 200 år och vi tänker fortsätta att förgylla bordet i minst 200 år till, säger Oskar Juhlin, vd Gustavsberg

Efter Lisa Larsons bortgång ökar hennes försäljning på Tradera
En bidragande orsak till Gustavsbergs ökade popularitet på Tradera i år kan vara att en av deras mest kända formgivare är Lisa Larson, som gick bort i mars i år. Lisa Larson har under många år varit den mest populära formgivaren inom svensk keramik på Tradera. Larson har blivit känd för sina många figurer föreställande djur och människor, exempelvis serierna Adventsbarn, Larsons ungar, ABC-flickorna och Lilla zoo.

Hennes keramik har blivit ännu mer efterfrågad sedan hennes bortgång. Den 12 mars - 12 augusti 2024 har försäljningen av Lisa Larson på Tradera ökat med 49 % jämfört med samma period i fjol. Snittpriserna är än så länge ungefär samma som tidigare. Ungefär 10 procent av försäljningen går till utlandet och då framförallt till Japan, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Holland.

Vinnare inom kategorin textilier är i år Marimekko
För första gången kniper Marimekko förstaplatsen i kategorin textilier.

– Marimekkos designfilosofi har alltid baserats på att skapa tidlösa, funktionella och högkvalitativa produkter som ger människor långvarig glädje. Vår ambition är att Marimekko-objekt under sin livstid är en del av vardagen för många olika konsumenter, och även generationer. Det ger oss stor glädje att se Marimekko frodas på andrahandsmarknaden och att vår design överförs från en kund till en annan. Att bli listad som Sveriges mest cirkulära inredningsvarumärke i textilkategorin är en stor ära och bekräftelse på det dagliga arbete som teamen på Marimekko utför för att driva cirkularitet inom våra produktkategorier”, säger Minna Kemell-Kutvonen, Design Director för Hem & Mönsterdesign på Marimekko.

Årets vinnare inom kategorin möbler är Norrgavel. Årets mest populära inom Glas blev för första gången Iittala. Vinnaren i kategorin belysning är IKEA och de intar höga placeringar även inom textilier och möbler.

– Vi är glada och hedrade att IKEA placerar sig så högt upp på listan över Sveriges mest populära varumärken på Tradera. Vi är stolta över våra IKEA produkter som designas utefter hållbarhet, kvalitet, funktion, design och självklart till ett bra pris. När våra produkter säljs på andrahandsmarknaden är det ett kvitto på att vi har levererat till de faktorerna och vi kommer närmare vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna, säger Johanna Nordell, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Se också: Rapporten Tradera Circular Brands 2023 för modebranschen