Logo


Instagram

Facebook

Ny rapport: Årets cirkulära inredningsmärken enligt svenska konsumenter


2024-10-22

<span>För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.</span>
För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.

För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat. Syftet är att lyfta frågan om cirkularitet inom möbel- och heminredningsbranschen. Listan toppas i år för första gången av porslinstillverkaren Gustavsberg och årets Rising Star blev Markslöjd.

Inredning är en av de största kategorierna på Tradera. Varje dag byter tusentals möbler- och designprodukter hem via sajten. Samtidigt domineras svenskarnas konsumtion fortfarande av nyproducerade möbler och hushållsartiklar, där majoriteten av utsläppen sker. Kategorin möbler och hushållsartiklar är den kategori där hushållens konsumtion vuxit allra mest under de senaste 20 åren och den fortsätter växa, enligt Konsumtionsrapporten från Göteborgs Universitet. Om fler konsumenter väljer second hand kan utsläppen från möbelindustrin minska avsevärt.

För att uppmuntra till mer återbruk presenteras nu Tradera Circular Brands - Interior 2023. Här listas de inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.

– Vår ambition med rapporten är att inspirera fler företag att utveckla sina cirkulära affärer. Förhoppningsvis väcker det också tankar hos konsumenter kring hur små förändringar i köpbeteende kan leda till stora miljövinster, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Så utses årets cirkulära inredning
Tradera har analyserat antalet sökningar, sålda produkter, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad (dvs hur stor del av varumärkets produkter som faktiskt blir sålda) under de senaste 12 månaderna och vägt samman detta till ett index. Detta har utmynnat i listor över de mest populära varumärkena för möbler, textilier, porslin, belysning (nyhet i år) och glas samt en topp 20-lista för hela branschen. Dessutom utses Årets Rising Star. Vinnaren i år är porslinstillverkaren Gustavsberg som tar hem förstaplatsen både i porslinskategorin och på topp 20-listan för hela branschen.

- Vi har alltid trott på att hållbara och vackra produkter är bättre för både oss och miljön. I vår fabrik i Gustavsberg är fokus att skapa högsta möjliga kvalitet genom att bejaka och utveckla industrihantverket, just för att det skapar ett väldigt vackert och ur flera aspekter hållbart porslin. Väldigt kul att få denna bekräftelse på att vi faktiskt skapar porslin för generationer. Nästa år fyller vi 200 år och vi tänker fortsätta att förgylla bordet i minst 200 år till, säger Oskar Juhlin, vd Gustavsberg

Efter Lisa Larsons bortgång ökar hennes försäljning på Tradera
En bidragande orsak till Gustavsbergs ökade popularitet på Tradera i år kan vara att en av deras mest kända formgivare är Lisa Larson, som gick bort i mars i år. Lisa Larson har under många år varit den mest populära formgivaren inom svensk keramik på Tradera. Larson har blivit känd för sina många figurer föreställande djur och människor, exempelvis serierna Adventsbarn, Larsons ungar, ABC-flickorna och Lilla zoo.

Hennes keramik har blivit ännu mer efterfrågad sedan hennes bortgång. Den 12 mars - 12 augusti 2024 har försäljningen av Lisa Larson på Tradera ökat med 49 % jämfört med samma period i fjol. Snittpriserna är än så länge ungefär samma som tidigare. Ungefär 10 procent av försäljningen går till utlandet och då framförallt till Japan, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Holland.

Vinnare inom kategorin textilier är i år Marimekko
För första gången kniper Marimekko förstaplatsen i kategorin textilier.

– Marimekkos designfilosofi har alltid baserats på att skapa tidlösa, funktionella och högkvalitativa produkter som ger människor långvarig glädje. Vår ambition är att Marimekko-objekt under sin livstid är en del av vardagen för många olika konsumenter, och även generationer. Det ger oss stor glädje att se Marimekko frodas på andrahandsmarknaden och att vår design överförs från en kund till en annan. Att bli listad som Sveriges mest cirkulära inredningsvarumärke i textilkategorin är en stor ära och bekräftelse på det dagliga arbete som teamen på Marimekko utför för att driva cirkularitet inom våra produktkategorier”, säger Minna Kemell-Kutvonen, Design Director för Hem & Mönsterdesign på Marimekko.

Årets vinnare inom kategorin möbler är Norrgavel. Årets mest populära inom Glas blev för första gången Iittala. Vinnaren i kategorin belysning är IKEA och de intar höga placeringar även inom textilier och möbler.

– Vi är glada och hedrade att IKEA placerar sig så högt upp på listan över Sveriges mest populära varumärken på Tradera. Vi är stolta över våra IKEA produkter som designas utefter hållbarhet, kvalitet, funktion, design och självklart till ett bra pris. När våra produkter säljs på andrahandsmarknaden är det ett kvitto på att vi har levererat till de faktorerna och vi kommer närmare vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna, säger Johanna Nordell, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Se också: Rapporten Tradera Circular Brands 2023 för modebranschen


Skriv ut



Jultorget i Centralhallen på Frölunda Torg

Frölunda Torg har allt för en ”riktig” jul – charm och kreativitet möter klassisk tradition

Julen står runt hörnet och med det en tid fylld av förväntan och traditioner....

Läs mer
Premiär för Indiskas nya butikskoncept!

Premiär för Indiskas nya butikskoncept!


Idag öppnar Indiska sin nya butik i Triangeln i Malmö. Det är den första...

Läs mer


AMF Fastigheter vinner pris för Sveriges snyggaste kontor

Den 13 november utsågs Sveriges snyggaste kontor på Grand Hôtel i Stockholm. Av...

Läs mer


Årets julskyltning på NK- en skattkammare fylld av hemligheter

Den 17 november gick startskottet för julen på Nordiska Kompaniet och årets mest...

Läs mer


Underbart kök för trivsamt julstök

Under julen spenderar de allra flesta av oss extra mycket tid i köket. Med ett skrä...

Läs mer


Nu välkomnar vi WAY posters till Pretopia!

WAY posters är grundat av WAY Gallery Sthlm och samarbetar tätt med galleriets...

Läs mer
I bilden: Linn Lernberg & Emma Björkman

Dolk Agency inleder samarbete med nystartade podden Hemma Bäst

I den nya podcasten Hemma Bäst bjuder inredarna Linn Lernberg och Emma Björkman in till...

Läs mer


Liljeholmens Stearinfabriks AB förvärvar Skånska Stearinljusfabriken för att stärka sin marknadsposition


Liljeholmens Stearinfabriks AB, Kunglig Hovleverantör och Sveriges ledande...

Läs mer


Skapa ordning i badrummet med Geberit Acanto

För den som vill fräscha upp sitt badrum i en kombination av design och funktionalitet,...

Läs mer


Hemtex storsatsar på Kungsmässan i Kungsbacka


Kundupplevelsen är i fokus när butikskedjan Hemtex storsatsar med nytt koncept och...

Läs mer


Kristin "Krickelin" Lagerqvist skapar Formex huvudutställning januari 2025

Den 17–19 januari 2025 är det dags för årets första Formex –...

Läs mer


Rekomo listar: 5 inredningsklassiker att hålla utkik efter på andrahandsmarknaden

Allt från tidlösa klassiker till moderna rariteter – och det mesta där...

Läs mer


Inbjudan till lanseringsfrukost för WALDEMARSUDDEKRUKAN® Mini i Glas


Varmt välkommen till frukost i samband med lanseringen av WALDEMARSUDDEKRUKAN® Mini i Glas.

Läs mer
<span>För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.</span>

Ny rapport: Årets cirkulära inredningsmärken enligt svenska konsumenter

För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en...

Läs mer
Martin Johansson, Britta Palmqvist Hugosson samt Anna Lundqvist på Svenska Design Priset 2024.

Liljeholmens Stearinfabrik vinner utmärkelser på Svenska Design Priset 2024


I torsdags kväll vann Liljeholmens Stearinfabrik två utmärkelser på Svenska...

Läs mer
Elfa: Detta har svenskarna i gömmorna

Gammelsmurf, Barbie och Orrefors: detta har svenskarna i gömmorna

Fyra av tio svenskar samlar på något och av dessa samlar var femte - motsvarande 600...

Läs mer


H&M satsar hos Diös i Skellefteå och Östersund

Nu är det klart att detaljhandelskedjan H&M kommer att uppgradera sina butiker i...

Läs mer


Återbruk i fokus när Higab renoverar kontoret – med inredning från Rekomo

När det var dags för fastighetsbolaget Higab i Göteborg att renovera sina lokaler,...

Läs mer


Hannes Hasselrot blir ny VD för NK

Hannes Hasselrot utses till ny VD för AB Nordiska Kompaniet. Han blir också chef fö...

Läs mer


Hemtex är stolt huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj


Bröstcancer är något som påverkar oss alla. De flesta känner någon...

Läs mer


Dukningstrender 2025


Trender har i alla tider speglat samhället i stort. Våren 2025 är inget undantag....

Läs mer
Ulrika Falk, ny chefredaktör på Hus & Hem.

Ulrika Falk blir ny chefredaktör för Hus & Hem

Med över 25 års erfarenhet inom inredningsvärlden tar Ulrika Falk vid som...

Läs mer
<span>”En designikon kan inte vara trendig eller omodern. Den måste vara tidlös för att inte bli föråldrad. Ikonisk design lär oss något - något användbart som kan förbättra vår livskvalitet i alla avseenden\

AXOR x Starck: Ett designsamarbete firar 30-årsjubileum


Design kan förändra vår uppfattning och påverka vår kultur om den...

Läs mer


Örngottet - viktigare än du tror

Örngott är en väsentlig del av vår sängkomfort, men har du någonsin...

Läs mer


Almedahls Home lanserar höst- och vinterkollektionen för 2024: Mönster med Historia

Almedahls höst- och vinterkollektion inspirerar till unika miljöer där historiska...

Läs mer


Lagerhaus lanserar ny satsning för företagskunder

Som ett led i Lagerhaus affärsplan gör nu företaget en satsning på ett helt...

Läs mer


Mest lästa

Benders

Stone co

Häfla Bruks

Une Produkter

Naturstein Montering

Rockfon
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se