Logo


Instagram

Facebook

Gammelsmurf, Barbie och Orrefors: detta har svenskarna i gömmorna


2024-10-18

Elfa: Detta har svenskarna i gömmorna

Elfa: Detta har svenskarna i gömmorna



Fyra av tio svenskar samlar på något och av dessa samlar var femte - motsvarande 600.000 personer - på Orreforsglas. Men i hemmen döljer sig även hundratusentals Barbiedockor, smurfar och folkdräkter, visar en färsk Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av förvaringsföretaget Elfa.

Föremål av keramik, porslin och glas är den kategori som flest svenskar, så många som var tionde (9%), samlar på. Hela 18,9 miljoner sådana föremål gömmer sig på hyllor, i skåp och lådor i hem över hela landet, enligt undersökningen. Även vinylskivor, som sju procent av svenskarna uppger att de samlar på, hamnar högt på listan.

Men i de svenska hemmen finns inte bara de mest typiska samlarobjekten. Barbie, Ken eller Skipper kan mycket väl dyka upp hos grannen eftersom åtta procent av de samlande svenskarna, motsvarande 220.000 vuxna, samlar på Barbiedockor. Tre procent eller 83.000 personer har smurfar som Gammelsmurfen, Smurfan och Klumpsmurfen i gömmorna, och lika många samlar på folkdräkter.

Nära 400.000 vuxna har Lego
Nästan hälften (45%) av samlarna uppger att de förvarar sparade saker på hyllor, en tredjedel (33%) att de förvarar i vitrinskåp och nästan en fjärdedel (23%) att de förvarar sparade saker i garderoben eller byrålådan. En av sex (16%) förvarar saker i flyttkartonger och en av tio (10%) i ett hobby- eller gästrum.

  • Det finns en stor skatt därute och det är naturligt att vi vill bevara saker som intresserar oss eller som bär på minnen från våra liv. Men ju mer vi sparar, desto större blir utmaningen att hitta plats för allt. Garderober är oftast utformade för kläder, och flyttkartonger tar mycket plats utan att erbjuda ordning. För att kunna skapa utrymme för vardagen och ändå njuta av våra samlade ting, krävs smarta och effektiva förvaringslösningar, säger Christine Dalman, förvaringsexpert på Elfa.
  • Ett bra tips för den som samlar mycket är att frigöra golvytan genom att utnyttja väggarna med hyllor och annan förvaring på höjden. Att sortera, kategorisera och märka lådor eller korgar hjälper också till att skapa ordning. Genom att regelbundet rensa och bara behålla det som verkligen betyder något, blir det lättare att njuta av sina saker utan att känna sig överväldigad, säger Christine Dalman.

Det vanligaste samlarföremålet med särskilt kulturellt, historiskt eller designmässigt värde som finns i de svenska hemmen är glas från klassiska Orrefors. Var femte samlare (22%) har Orreforsglas tätt följt av Rörstrandsporslin (21%) och Lego, som över 386.000 vuxna (14%) samlar på.

Muminmuggar, ölglas, hockeykort, dalahästar, Märklintåg, Star Wars-prylar och Kalle Anka-tidningar är andra föremål som kvalar in på listan över samlarföremål av olika värde runtom i hemmen. En växande vintagemarknad, där gamla saker och kläder får nytt liv, gör att mycket kan vara värt att spara för framtiden.

Ta del av hela kartläggningen på Elfa Insights: https://elfa.com/sv-se/elfa-insights

Mer från undersökningen:

  • 220.720 vuxna i Sverige – nära Uppsala kommuns invånarantal – samlar på Barbiedockor
  • 82.770 vuxna i Sverige – fler än Luleå kommuns invånare – samlar på smurfar
  • Det finns 18,9 miljoner sparade föremål i Sverige av keramik, porslin och glas
  • 39% av svenskarna uppger att de samlar på något
  • Män (43%) samlar mer än kvinnor (36%)

Så många svenskar (18-79 år) samlar på dessa föremål:

(Procentsatsen anger andelen av samlande svenskar som samlar på respektive föremål)

 

Föremål

Procent

Uppskattning personer

Orrefors-glas

22%

606 980

Rörstrandsporslin

21%

579 390

Lego

14%

386 260

Mynt

13%

358 670

Muminmuggar

13%

358 670

Gustavsberg-porslin

11%

303 490

Serietidningar

10%

275 900

Spelkonsoler

8%

220 720

Frimärken

8%

220 720

Barbiedockor

8%

220 720

Stig Lindberg-keramik

8%

220 720

Dalahästar

7%

193 130

Kalle Anka-pocketböcker

7%

193 130

Pokémon-kort

7%

193 130

Änglaspel

7%

193 130

Ölglas

6%

165 540

Kylskåpsmagneter

6%

165 540

Frimärken

5%

137 950

Plåtburkar från Ögon Cacao

5%

137 950

Mobiltelefoner

5%

137 950

Vykort

5%

137 950

Lasse Åberg glas

5%

137 950

Tändsticksaskar

4%

110 360

Hockeykort

4%

110 360

Märklin-tåg

4%

110 360

Hattar och kepsar

4%

110 360

Star Wars

3%

82 770

Folkdräkter

3%

82 770

Smurfar

3%

82 770

Pins

3%

82 770

Fotbollströjor

2%

55 180

Warhammer

2%

55 180

Gamla reklamartiklar eller skyltar

2%

55 180

Samlarkort sport

1%

27 590

Porslinsdockor

1%

27 590

Magic: The Gathering-kort

1%

27 590

Annat

6%

165 540


Så förvarar svenskarna sina sparade saker:

(Procentsatsen anger andelen av samlande svenskar som sparar på respektive plats)

Förvaringsplats

Procent

I vitrinskåp

33%

På hyllor

45%

I flyttkartonger

16%

I garderoben eller byrålådor

23%

I en särskild samlarlåda/förvaringsbox

8%

I ett förråd eller källare

19%

På vinden

7%

I ett gästrum eller hobbyrum

10%

I garaget

2%

På display eller utställda i hemmet

19%

I lådor under sängen

3%

I en säkerhetsbox eller bankfack

2%

Hos släkt eller vänner

2%

På ett museum eller hos en samlarförening

0%

Annat

7%

*Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Media via webbpanelen (Sifopanelen) under perioden 5-11 september 2024 och inkluderade totalt 1002 personer i åldern 18-79 år. Deltagarna valdes slumpmässigt och panelen är riksrepresentativ för Sveriges vuxna befolkning.

Våra uträkningar baseras på de data som samlats in i undersökningen och har skalats upp för att representera de cirka 7 miljoner människor i Sverige som befinner sig inom åldersgruppen 18-79 år. För varje kategori har vi beräknat andelen av befolkningen som samlar på respektive föremål och ett genomsnittligt antal objekt per person.


Skriv ut



Jultorget i Centralhallen på Frölunda Torg

Frölunda Torg har allt för en ”riktig” jul – charm och kreativitet möter klassisk tradition

Julen står runt hörnet och med det en tid fylld av förväntan och traditioner....

Läs mer
Premiär för Indiskas nya butikskoncept!

Premiär för Indiskas nya butikskoncept!


Idag öppnar Indiska sin nya butik i Triangeln i Malmö. Det är den första...

Läs mer


AMF Fastigheter vinner pris för Sveriges snyggaste kontor

Den 13 november utsågs Sveriges snyggaste kontor på Grand Hôtel i Stockholm. Av...

Läs mer


Årets julskyltning på NK- en skattkammare fylld av hemligheter

Den 17 november gick startskottet för julen på Nordiska Kompaniet och årets mest...

Läs mer


Underbart kök för trivsamt julstök

Under julen spenderar de allra flesta av oss extra mycket tid i köket. Med ett skrä...

Läs mer


Nu välkomnar vi WAY posters till Pretopia!

WAY posters är grundat av WAY Gallery Sthlm och samarbetar tätt med galleriets...

Läs mer
I bilden: Linn Lernberg & Emma Björkman

Dolk Agency inleder samarbete med nystartade podden Hemma Bäst

I den nya podcasten Hemma Bäst bjuder inredarna Linn Lernberg och Emma Björkman in till...

Läs mer


Liljeholmens Stearinfabriks AB förvärvar Skånska Stearinljusfabriken för att stärka sin marknadsposition


Liljeholmens Stearinfabriks AB, Kunglig Hovleverantör och Sveriges ledande...

Läs mer


Skapa ordning i badrummet med Geberit Acanto

För den som vill fräscha upp sitt badrum i en kombination av design och funktionalitet,...

Läs mer


Hemtex storsatsar på Kungsmässan i Kungsbacka


Kundupplevelsen är i fokus när butikskedjan Hemtex storsatsar med nytt koncept och...

Läs mer


Kristin "Krickelin" Lagerqvist skapar Formex huvudutställning januari 2025

Den 17–19 januari 2025 är det dags för årets första Formex –...

Läs mer


Rekomo listar: 5 inredningsklassiker att hålla utkik efter på andrahandsmarknaden

Allt från tidlösa klassiker till moderna rariteter – och det mesta där...

Läs mer


Inbjudan till lanseringsfrukost för WALDEMARSUDDEKRUKAN® Mini i Glas


Varmt välkommen till frukost i samband med lanseringen av WALDEMARSUDDEKRUKAN® Mini i Glas.

Läs mer
<span>För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.</span>

Ny rapport: Årets cirkulära inredningsmärken enligt svenska konsumenter

För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en...

Läs mer
Martin Johansson, Britta Palmqvist Hugosson samt Anna Lundqvist på Svenska Design Priset 2024.

Liljeholmens Stearinfabrik vinner utmärkelser på Svenska Design Priset 2024


I torsdags kväll vann Liljeholmens Stearinfabrik två utmärkelser på Svenska...

Läs mer
Elfa: Detta har svenskarna i gömmorna

Gammelsmurf, Barbie och Orrefors: detta har svenskarna i gömmorna

Fyra av tio svenskar samlar på något och av dessa samlar var femte - motsvarande 600...

Läs mer


H&M satsar hos Diös i Skellefteå och Östersund

Nu är det klart att detaljhandelskedjan H&M kommer att uppgradera sina butiker i...

Läs mer


Återbruk i fokus när Higab renoverar kontoret – med inredning från Rekomo

När det var dags för fastighetsbolaget Higab i Göteborg att renovera sina lokaler,...

Läs mer


Hannes Hasselrot blir ny VD för NK

Hannes Hasselrot utses till ny VD för AB Nordiska Kompaniet. Han blir också chef fö...

Läs mer


Hemtex är stolt huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj


Bröstcancer är något som påverkar oss alla. De flesta känner någon...

Läs mer


Dukningstrender 2025


Trender har i alla tider speglat samhället i stort. Våren 2025 är inget undantag....

Läs mer
Ulrika Falk, ny chefredaktör på Hus & Hem.

Ulrika Falk blir ny chefredaktör för Hus & Hem

Med över 25 års erfarenhet inom inredningsvärlden tar Ulrika Falk vid som...

Läs mer
<span>”En designikon kan inte vara trendig eller omodern. Den måste vara tidlös för att inte bli föråldrad. Ikonisk design lär oss något - något användbart som kan förbättra vår livskvalitet i alla avseenden\

AXOR x Starck: Ett designsamarbete firar 30-årsjubileum


Design kan förändra vår uppfattning och påverka vår kultur om den...

Läs mer


Örngottet - viktigare än du tror

Örngott är en väsentlig del av vår sängkomfort, men har du någonsin...

Läs mer


Almedahls Home lanserar höst- och vinterkollektionen för 2024: Mönster med Historia

Almedahls höst- och vinterkollektion inspirerar till unika miljöer där historiska...

Läs mer


Lagerhaus lanserar ny satsning för företagskunder

Som ett led i Lagerhaus affärsplan gör nu företaget en satsning på ett helt...

Läs mer


Mest lästa

Benders

Stone co

Häfla Bruks

Une Produkter

Naturstein Montering

Rockfon
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se