Logo


Instagram

Facebook

AXOR x Starck: Ett designsamarbete firar 30-årsjubileum


2024-10-07

<span>”En designikon kan inte vara trendig eller omodern. Den måste vara tidlös för att inte bli föråldrad. Ikonisk design lär oss något - något användbart som kan förbättra vår livskvalitet i alla avseenden\
”En designikon kan inte vara trendig eller omodern. Den måste vara tidlös för att inte bli föråldrad. Ikonisk design lär oss något - något användbart som kan förbättra vår livskvalitet i alla avseenden", säger Philippe Starck.

Design kan förändra vår uppfattning och påverka vår kultur om den formar ett lämpligt uttryck för ett behov, en tidsanda eller en funktion. Detta är lättare sagt än gjort, eftersom det är mycket lättare att känna igen de ”rätta” formerna och funktionerna senare än mitt i designprocessen. Utan exceptionella personligheter som tar initiativ till att forma det aktuella ögonblicket skulle vi därför knappast se några förändringar i vår omgivning. Vi behöver designers med visioner och en stark kreativ instinkt, och vi behöver entreprenörer med fantasi och mod. Ett av de bästa exemplen på detta är kanske Philippe Starck, som i år firar 30-årsjubileum för sitt designsamarbete med AXOR.

 

Philippe Starck, en av vår tids mest visionära designers, använder design som ett kreativt verktyg för att skapa en tjänst. Hans många och varierande verk visar vad som kan åstadkommas med innovativ kreativitet som bryter mot traditionella mönster och normer med respekt och humor. 1994 skapade Starck Salon d’Eau – ”vattensalongen” – som kontrast till det traditionella våtrummet. Det radikala och framgångsrika konceptet ändrade badrummets image fullständigt, och effekten ser vi också idag i det moderna badrummet: Utrymmet förändrades från standardkakel och stereotypt porslin till kvalitetsmaterial, färger och sinnlighet i kombination med moderna och eleganta former som fortfarande erbjuder samma höga funktionalitet.

 



1994 skapade Starck Salon d’Eau.

 

”Philippe Starck har bidragit med många banbrytande idéer till AXOR och resten av badrumsbranschen. De två viktigaste: Tänk inte bara på det enskilda objektet, utan designa hela utrymmet – och tänk om när det gäller samspelet mellan människor och produkter,” sammanfattar Olivier Sogno, Vice President AXOR.

Designvarumärket AXOR föd
Fram till för några decennier sedan var de flesta badrum helt enkelt funktionella våtrum. Tanken på att vilja tillbringa mer tid i badrummet för att det var ett bekvämt utrymme var fortfarande avlägsen för de flesta människor. Detsamma gällde tanken på att göra detta utrymme personligt. När Hansgrohe insåg badrummets potential som en plats för boende och välbefinnande, grundade verksamheten sitt designvarumärke AXOR 1993.

AXOR har byggt vidare på den erfarenhet av design som systervarumärket hansgrohe har. Men AXOR har också utvecklat sin egen strategi: Om man vill bidra till ny utveckling inom badrum måste man göra det tillsammans med designers, inredningsarkitekter och arkitekter. Än i dag har varumärket samarbetat med en unikt bred och mångsidig skara designpartners. Samtidigt tror AXOR att verkliga framsteg är mer sannolika när alla inblandade har största möjliga designfrihet och engagerar sig i en öppen, uppskattande dialog. Med detta synsätt har AXOR i över 30 år arbetat med världens bästa arkitekter, inredningsarkitekter och designers för att utveckla visioner för badrummet som ett levande utrymme och kollektioner som erbjuder en mängd hållbara lösningar för det personliga badrummet och användningen av vatten.


AXOR x Starck – ett 30 år långt partnerskap
Det hela började 1994 med Salon d’Eau, som innehöll kollektionen AXOR Starck. Bilden av det innovativa badrummet gick världen runt: fristående badkar, handfat och toalett samt inredning från kollektionen i ett rum fullt av solljus och naturmaterial - men inget kakel. Den präglar än idag vår uppfattning om modern badrumsdesign, eftersom den inte bara iscensatte enskilda produkter utan hela rummets arkitektur. Kollektionen AXOR Starck har blivit en ikon en ikon inom badrumsdesign och är fortfarande en av de mest framgångsrika kollektioner som AXOR någonsin har lanserat.

 



AXOR Starck.

 

”En designikon kan inte vara trendig eller omodern. Den måste vara tidlös för att inte bli föråldrad. Ikonisk design lär oss något - något användbart som kan förbättra vår livskvalitet i alla avseenden", säger Philippe Starck om sin första AXOR-kollektion. ”Med AXOR delar vi en djup kärlek till vatten. Vi kommer från vatten, vi är gjorda av vatten och vi behöver vatten. Det gör mig alltid ledsen när denna viktiga skatt behandlas illa. Det är därför jag vill arbeta för att skydda och bevara vatten. AXOR har samma vision. Om man vill spara vatten ska det inte kännas som ett straff. Därför kunde vi bara lyckas med att skapa dessa ikoniska armaturer om vi kunde presentera vatten som något särskilt värdefullt", säger Starck.

 



AXOR Starck 2-grepps blandare.

 
Hösten 2012 skrev AXOR ytterligare ett kapitel i badrummets historia: Designvarumärket presenterade AXOR Starck Organic tillsammans med Philippe Starck. Kollektionen sätter nya standarder för design och både användningen och upplevelsen av vatten. "AXOR Starck Organic kännetecknas av ett nytt sätt att hantera vatten - att spara vatten på ett enkelt och harmoniskt sätt", förklarar Philippe Starck. "Formen kommer från det nära sambandet mellan växter och människokroppen och är tänkt att påminna oss om det nödvändiga samspelet mellan oss och att spara på vattnet."

 


AXOR Starck Organic.


År 2015 kom AXOR Starck V - den mest innovativa blandaren från AXOR, en hyllning till vattnets skönhet och magi. "För första gången kan vi verkligen uppleva vatten: bara vatten och luft, virvel och fysik", säger Starck. Blandarens pip i transparent kristallglas avslöjar en imponerande vattenvirvel som leder vattnet till ett magiskt vattenfall.



AXOR Starck V.


Också i duschen eftersträvas perfektion i tillverkning och funktion: AXOR ShowerComposition presenterades 2023 och står för ett nytt, modernt och tidlöst formspråk i duschutrymmet. De inbyggda duschmodulerna övertygar med imponerande duschupplevelser i form av den behagliga PowderRain-strålen från takduschen eller den vinkeljusterbara axelduschen. AXOR ShowerComposition erbjuder maximal funktionalitet med minimal resursförbrukning.



AXOR ShowerComposition.


Samma år kunde AXOR Suite tvättställ och badkar komplettera AXOR x Philippe Starck-badrummet. Varje produkt är tillverkad av det slitstarka SolidSurface-materialet med flytande kanter, exakta kurvor och mjuka ytor. Den rena, moderna looken är universellt tilltalande och förstärks ytterligare av den skräddarsydda metallbeklädnaden på sidorna av tvättstället och badkarshyllan. "Nyckelbegreppen för framtiden och hållbarhet är lång livslängd, överföring och arv. AXOR Suite kombinerar metall med SolidSurface – ett högteknologiskt material – och står därmed för lång livslängd och elegans. Den är designad för evigheten", säger Philippe Starck.

 



AXOR Suite.

 

Partnerskapet mellan AXOR och Philippe Starck är ‚Designed for a lifetime‘ – under årens lopp har ingenjörer och designers från båda sidor upprepade gånger hittat lösningar som har gjort det möjligt att omforma badrummet.

Om Philippe Starck
Philippe Starck, världsberömd designer med mångfacetterad uppfinningsrikedom, är alltid fokuserad på det väsentliga, hans vision: att skapande, oavsett vilken form det tar, ska förbättra livet för så många människor som möjligt. Denna filosofi har gjort honom till en av pionjärerna och centralgestalterna inom begreppet ”demokratisk design”. Med sitt produktiva arbete inom alla områden, från vardagsprodukter (möbler, en citruspress, elcyklar, en enskild vindturbin), till arkitektur (hotell, restauranger som strävar efter att vara stimulerande platser) och marin- och rymdteknik (megayachter, bostadsmodul för en rymdstation), flyttar han ständigt fram gränserna och kraven på design och är en av de mest visionära och erkända kreatörerna på den internationella samtida scenen.

 

 



Philippe Starck och Olivier Sogno, Vice President AXOR.


Skriv ut



Jultorget i Centralhallen på Frölunda Torg

Frölunda Torg har allt för en ”riktig” jul – charm och kreativitet möter klassisk tradition

Julen står runt hörnet och med det en tid fylld av förväntan och traditioner....

Läs mer
Premiär för Indiskas nya butikskoncept!

Premiär för Indiskas nya butikskoncept!


Idag öppnar Indiska sin nya butik i Triangeln i Malmö. Det är den första...

Läs mer


AMF Fastigheter vinner pris för Sveriges snyggaste kontor

Den 13 november utsågs Sveriges snyggaste kontor på Grand Hôtel i Stockholm. Av...

Läs mer


Årets julskyltning på NK- en skattkammare fylld av hemligheter

Den 17 november gick startskottet för julen på Nordiska Kompaniet och årets mest...

Läs mer


Underbart kök för trivsamt julstök

Under julen spenderar de allra flesta av oss extra mycket tid i köket. Med ett skrä...

Läs mer


Nu välkomnar vi WAY posters till Pretopia!

WAY posters är grundat av WAY Gallery Sthlm och samarbetar tätt med galleriets...

Läs mer
I bilden: Linn Lernberg & Emma Björkman

Dolk Agency inleder samarbete med nystartade podden Hemma Bäst

I den nya podcasten Hemma Bäst bjuder inredarna Linn Lernberg och Emma Björkman in till...

Läs mer


Liljeholmens Stearinfabriks AB förvärvar Skånska Stearinljusfabriken för att stärka sin marknadsposition


Liljeholmens Stearinfabriks AB, Kunglig Hovleverantör och Sveriges ledande...

Läs mer


Skapa ordning i badrummet med Geberit Acanto

För den som vill fräscha upp sitt badrum i en kombination av design och funktionalitet,...

Läs mer


Hemtex storsatsar på Kungsmässan i Kungsbacka


Kundupplevelsen är i fokus när butikskedjan Hemtex storsatsar med nytt koncept och...

Läs mer


Kristin "Krickelin" Lagerqvist skapar Formex huvudutställning januari 2025

Den 17–19 januari 2025 är det dags för årets första Formex –...

Läs mer


Rekomo listar: 5 inredningsklassiker att hålla utkik efter på andrahandsmarknaden

Allt från tidlösa klassiker till moderna rariteter – och det mesta där...

Läs mer


Inbjudan till lanseringsfrukost för WALDEMARSUDDEKRUKAN® Mini i Glas


Varmt välkommen till frukost i samband med lanseringen av WALDEMARSUDDEKRUKAN® Mini i Glas.

Läs mer
<span>För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en djuplodad analys över vilka inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat.</span>

Ny rapport: Årets cirkulära inredningsmärken enligt svenska konsumenter

För tredje året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2024; en...

Läs mer
Martin Johansson, Britta Palmqvist Hugosson samt Anna Lundqvist på Svenska Design Priset 2024.

Liljeholmens Stearinfabrik vinner utmärkelser på Svenska Design Priset 2024


I torsdags kväll vann Liljeholmens Stearinfabrik två utmärkelser på Svenska...

Läs mer
Elfa: Detta har svenskarna i gömmorna

Gammelsmurf, Barbie och Orrefors: detta har svenskarna i gömmorna

Fyra av tio svenskar samlar på något och av dessa samlar var femte - motsvarande 600...

Läs mer


H&M satsar hos Diös i Skellefteå och Östersund

Nu är det klart att detaljhandelskedjan H&M kommer att uppgradera sina butiker i...

Läs mer


Återbruk i fokus när Higab renoverar kontoret – med inredning från Rekomo

När det var dags för fastighetsbolaget Higab i Göteborg att renovera sina lokaler,...

Läs mer


Hannes Hasselrot blir ny VD för NK

Hannes Hasselrot utses till ny VD för AB Nordiska Kompaniet. Han blir också chef fö...

Läs mer


Hemtex är stolt huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj


Bröstcancer är något som påverkar oss alla. De flesta känner någon...

Läs mer


Dukningstrender 2025


Trender har i alla tider speglat samhället i stort. Våren 2025 är inget undantag....

Läs mer
Ulrika Falk, ny chefredaktör på Hus & Hem.

Ulrika Falk blir ny chefredaktör för Hus & Hem

Med över 25 års erfarenhet inom inredningsvärlden tar Ulrika Falk vid som...

Läs mer
<span>”En designikon kan inte vara trendig eller omodern. Den måste vara tidlös för att inte bli föråldrad. Ikonisk design lär oss något - något användbart som kan förbättra vår livskvalitet i alla avseenden\

AXOR x Starck: Ett designsamarbete firar 30-årsjubileum


Design kan förändra vår uppfattning och påverka vår kultur om den...

Läs mer


Örngottet - viktigare än du tror

Örngott är en väsentlig del av vår sängkomfort, men har du någonsin...

Läs mer


Almedahls Home lanserar höst- och vinterkollektionen för 2024: Mönster med Historia

Almedahls höst- och vinterkollektion inspirerar till unika miljöer där historiska...

Läs mer


Lagerhaus lanserar ny satsning för företagskunder

Som ett led i Lagerhaus affärsplan gör nu företaget en satsning på ett helt...

Läs mer


Mest lästa

Benders

Stone co

Häfla Bruks

Une Produkter

Naturstein Montering

Rockfon
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se